söndag 10 maj 2009

Söndag i Hornstull

Jag har nästan läst ut Mons Kallentofts Sommardöden. Precis som hans förra tappar den mot slutet vad det tycks. Det gällde Johan Theorins Nattfåk också. Jag vet inte men det känns som att de sneglar för mycket mot chansen att få skriva filmmanus av sina deckare och att de av bara farten glömmer att de befinner sig i Linköping respektive på Öland och inte behöver vare sig övertydlighetens hopknytande eller den extra twisten som hade varit nödvändig om de var i Hollywood. Men som svenska slippa-tänka-deckare funkar de ändå, det är bara det att jag tycker att det är lite synd att de inte är bättre eftersom det känns som att de hade kunnat vara det.

K och L leker i parken, jag lyssnar på Paul Heaton och hoppas att Sirius kan behålla ledningen borta i Södertälje ända till slutsignalen. Det behövs. Jag hann inte ens trycka på publicera innan det var kvitterat. 1-1 nu och 20 minuter kvar. Kämpa på, svart och blå.

Jag har inte hunnit se en minut av Girot men gläds förstås åt att Lövkvist är tvåa i sammandraget. Det är ju på alla sätt toklångt kvar och han kan falla rejält redan i morgon men ändå. En svensk en placering från den rosa ledartröjan. Det är stort.

I veckan köpte jag Elisabet Hermodssons Vad gör vi med sommaren kamrater?, Jona Lewies On The Other Hand There's A Fist (gul vinyl!) och Dream Syndicates debuttolva som gavs ut på Steve Wynns egna etikett Down There. En tia styck. Jag vet inte hur det är med krisen i skivbranschen men här var det skördetid.

Vi var med och rensade rabatter och röjde på gården igår och åt korv efteråt. K gillade att så många människor gjorde saker tillsammans och jag och L konstaterade att eventuella drömmar om radhus eller sommarstuga kan sova gott ett år till. Ett trädgårdspass på tre timmar är ganska lagom och skulle andan ändå falla på finns massor av ogräs kvar att röja.

Inga kommentarer: