tisdag 19 januari 2010

Allt faller (Låttips #84)

Jag hänger verkligen inte med. Om jag gjorde det hade Allt Faller med Kajsa Grytt varit given på min singellista från 2009. Jag tycker att den är det bästa hon gjort på ett bra tag och då gillade jag ändå verkligen en del låtar från hennes senaste plattor Brott & Straff - Historier Från Ett Kvinnofängelse och Är vi på väg hem? även om jag inte tycker att de skivorna kunde mäta sig med Tant Strul eller Kajsa & Malena men där spelar ju en hel del annat in också. Nu kom jag att tänka på när De Missanpassade, som var en kortlivad duo med Kajsa Grytt och Johan Johansson, skulle spela på Tre Backar. Jag var där långt i förväg för att vara säker på att få plats i källaren och lyckades på något sätt smita ned och se nästan hela soundchecket innan någon förstod att jag inte hörde dit. Konserten minns jag som fantastisk och då inte minst duetten i vad jag tror är en låt av Stefan Sundström som nog heter heter Josef och Maria och den avslutande covern på Elvis Costellos I Want You. Den spelade de tyvärr inte veckan efter på Ungdomens Hus i Uppsala. Oj vad jag undrar var jag har mitt band med inspelningen därifrån och min slitna konsertaffisch.


Allt Faller kan laddas ned lagligt och gratis här.

4 kommentarer:

Kerstin sa...

Åh, nu minns jag plötsligt att Tant Strul en gång spelade på Tunets fritidsgård, och det måste faktiskt ha varit mitt första konsertbesök någonsin. Alltså konsert som jag själv valt att gå på och inget jag blev meddragen på av föräldrarna när jag var barn. Gissar att jag kan ha varit 13 år eller så.

Martin sa...

Tant Strul på Tunet är onekligen coolt som första konsert.

Sånger från nedre botten sa...

Då har vi nog varit på (åtminstone) en konsert tillsammans. De missanpassades affisch gjorde jag när jag gick på DNs grafiska skola och giget var jag på.

Martin sa...

Coolt! Någon gång ska jag väl kanske hinna gå igenom de där affischrören i källaren...