onsdag 1 februari 2012

Alla dessa måsten

Jag hade tänkt avstå. Verkligen. Kulturvänsterdebatten. Bengt Olsson. De svarande. Jag läste det där första inlägget på kvällen efter att ha följt dess färd i det de kallar sociala medier den dagen. Jag twittrade också om den. Det här är vad jag skrev. "Var det bara jag som kände ett "jaha" efter att till slut ha läst den där omtwittrade DN-texten av Bengt Olsson?". Jag följde upp med. "Han hade väl ett par poänger men lika många tappade tycker jag." i ett svarstweet till Kritan. Jag hade tänkt nöja mig där. Möjligen hade jag velat tillägga att kulturen självklart inte måste inte vara vänster men det är ganska önskärt att en del av den är det ibland som motvikt i en tid när så mycket annat är höger men det säger sig ju självt och slår inte ens in några öppna dörrar om man drar ut resonemanget till tre helsidor i en morgontidning. Jag har läst en del av alla svaren och försvaren på och av texten också och somt har varit bra, somt har väl mest gett Bengt Olsson vatten på hans kvarn, och somt har varit helt uppåt väggarna. Det är väl ok. Är det kulturdebatt så är det. I dag skrev han själv ett svarsförsvar i DN. Det var väl också ok. Förhoppningsvis är debatten avslutad där så att vi kan börja diskutera lite andra frågor kring vänsterhögerskalan och måsten. Jag har några förslag på lämpliga debattartikelrubriker framöver. De kan gärna publiceras på ekonomi- eller ledarsidorna . Måste näringslivet vara höger? Måste ekonomin vara höger? Måste rationaliteten vara höger? Måste valfriheten vara höger?

Inga kommentarer: