måndag 21 april 2008

Tiokronorsfestival III (Skivkonsten #28)

Det var igår. Mellan det att jag tittade på All or Nothing (mycket muntert filmval den första riktiga vårdagen) och strosade i Tanto. Jag tog en promenad till Mickes skivor. Bläddrade i reabackarna. Det tar nog aldrig slut. Köpte tre LP och en cd. Fick finfin mängdrabatt. Men så var jag ju ganska öppensinnad i min shopping också. LP-resultatet ser ni svart på vitt nedan. En samling med fransosen Georges Brassens, en halv pubrockdubbel och ett envetet fiolgnidande från gränsen mellan Dalarna och Hälsingland. Brassens tyckte jag var ganska bra. Ibland är det så skönt att lyssna på något i en genre och på ett språk som man har ytterst lite koll på. Den pub- och heavyrockiga insamlingsskivan Greasy Truckers Party saknade som sagt sin ena del och var lite sliten. Nu gjorde det inte mig så mycket att Hawkwind försvunnit någonstans på vägen eftersom det jag ville var att höra hur Brinsley Schwarz lät live 1972 och det var inte alls oävet. Särskilt inte i Surrender to the rhythm och sen var det kul att höra covern på Jim Fords I'm ahead if I can quit while I'm behind. Bingsjö? Jamen jag tänkte på hur mycket jag gillar Jan Johanssons tolkningar av svensk folkmusik och nu skulle jag minsann ge en hel skvadron av Pekkosar, och Hjort Anders på det, en chans . Men det är bara att tillstå att jag inte är mogen det här än. Det är för rått för mig, sen hjälper det inte att det i teorin låter så schysst med Pekkos Helmer som tolkar Pekkos Olles låt Slunk Jerks polska.



Klart ni ska ha lite Brinsley Schwartz från YouTube också. Komplett med skön programpresentatör, tuggummituggande från Nick Lowe och en frilla på densamme som måste ha gjort stort intryck på Bruce Foxton. Om jag inte minns fel tipsade vännen Magnus (mindre modell från Skåne) mig om den här inspelningen för ganska länge sedan.

4 kommentarer:

Magnus S sa...

Förlåt, men den större varianten av Skåne-Magnus vill faktiskt ta åt sig äran av att introducera klippet med "Surrender To The Rhythm" från The Old Grey Whistle Test anno 1973. Hade det inte gällt pubrock hade jag inte brytt mig. Men det är möjligt att min mindre namne från Klippan och nog så pubrockälskande vän var ännu tidigare ute?

Martin sa...

Det är också möjligt att jag rört ihop det hela.

Markus F sa...

Nick Lowe ser ut som Andres Lokko.

Martin sa...

Undrar om det innebär att Andres kan se fram emot att åldras med en snygg silverfrilla?