torsdag 18 september 2008

Staten det är vi

Jag tänkte lite på det igår efter de nya rapporterna från USA och nästgårds. Ekonomin. Hur den styr oss. Hur oberäknelig den är även för de som kan beräkna. Jag är nog fortfarande för ett förstatligande av banker och försäkringsbolag. Kanske inte längre så mycket av ideologiska som av humanistiska skäl. Det ligger något djupt motbjudande i vad de branscherna gör med det förtroende de fått för våra besparingar och vår önskan om trygghet. I att de ska riskera, eller riska som de själva skulle benämnt det för att det ska låta häftigt och offensivt istället för vad det är, allt det för bara ytterligare lite vinstmaximering. Lite accelererad tillväxt. Fast jag har förstås oroat mig för det orimligt omöjliga i min önskan om förstatligande i onödan för nu visar det sig ju där borta i väster att det inte är idelogiska eller humanistiska skäl som är vägen till förstatligande utan rent marknadsekonomiska. Marknadsekonomin leder till förstatligande. Även om det nu kallas lån mot kontroll över 80% av företaget. Jag skulle verkligen vilja höra ett gäng marknadsliberala ekonomer gå loss över det ämnet. Marknaden har ju som bekant alltid rätt.

Inga kommentarer: