söndag 17 december 2006

Febrig telefondröm

Söndag 18.15. Telefonen ringer. Kämpar mig upp ur soffan. Känner inte igen numret på presentatören.

Riiiing! Riiiing!

- Ja hallå.
- Hej jag ringer från undersökningsföretaget Blaha Blaha. Jag skiter i att ni anmält er till Nix-registret och i att jag stör och väcker er dotter. Kan jag få ställa några frågor?
- Ja men då behöver jag ert organisationsnummer.
- Har ni, trots att ni har en "Ingen reklam tack" skylt på dörren, fått en reklamfolder som finurligt smugits in i en gratistidning i brevlådan?
-Jag tror du missade en sak.
- Öhh, va?
-Jag behöver ert organisationsnummer.
- Jamen... (mummel, mummel i bakgrunden). Det är siffror, siffror, streck, siffror, siffror. Har ni fått en reklamfolder...
- Då vill jag bara påpeka att du genom att fortsätta det här samtalet godkänner att det spelas in...
-Öhh, jamen, varför....
- ...och att jag från och med nästa påbörjade minut debiterar 100 kronor i minuten de första tio minuterna i svarsavgift och därefter 2 000 kronor för varje påbörjad tiominutersperiod.
- Va! Jamen så kan du ju...
- Genom att fortsätta det här samtalet accepterar du avtalsvilkoren. Det är 20 sekunder till den första perioden börjar. Var vänlig repetera frågan för svar.
- Nämen....
- 5 sekunder.

Klick! Klick!

4 kommentarer:

gudmundson sa...

Säg att det är sant!

Martin sa...

Someday Somehow Someway

Anonym sa...

Nix-spärren gäller INTE för enkäter, marknadsundersökningar, samhällsinformation, politiska kampanjer, religiös upplysning eller liknande, utan enbart försäljare och övriga marknadsförare. Dessutom dröjer det tre månader efter registrering innan spärren träder i kraft fullt ut. Allt står på nix.nu .

Martin sa...

Stort tack även om just Nix-spärren, så felanvänd den nu var, inte på något sätt var det centrala i texten.