fredag 8 december 2006

Hur ska en skruv dras?

I dagens kulturdel av DN listas 6 tips inför kommande veckan. Ett av dem är DVD:n The Innocents baserad på Henry James roman The Turn of the Screw (jag hade ingen aning om att Truman Capote varit med och skrivit manus). Jag har faktiskt ingen som helst koll på filmen, Conan har det säkert, men det lilla tipset fick mig genast att tänka på Marlon Brando. Närmare bestämt Marlon Brando 1972. Det var ett ganska stort år i Brandos karriär visar det sig efter lite surfande. Inte minst för att Sista Tangon i Paris kom då. För att inte tala om Gudfadern. Men han gjorde en film till som kom det året och det var den jag kom att tänka på. The Nightcomers (De Besatta på svenska tror jag) är en ganska märklig och inte särskilt bra film som nog är en av Brandos mer bortglömda. Även den bygger på karaktärerna i The Turn of the Screw. Brando spelar Peter Quint (Peter Wyngarde gör rollen i The Innocents), en ganska otrevlig figur som har ett komplicerat förhållande med guvernanten Miss Jessel. Mest går han omkring och ser sluskig ut, han är väldigt lik Charlie Rich på omslaget till Behind Closed Doors, medan han sprider något slags cynisk livsvisdom till barnen Flora och Miles.



Det hela slutar med att han får en bågskyttepil genom kroppen och det känns inte helt orättvist. Vet inte riktigt vart den här postningen ska ta vägen, så här är det när man varit på julfest dagen innan och tankarna löper fritt och snett efter att ögonen fastnat på ett tips i DN, så jag slutar med ett citat från en av de (förvånansvärt många) som tyckt att det var läge att skriva något slags recension av filmen på IMDb. "It is difficult to see what attracted Brando to the idea of making a film that is often reminiscent of Hammer horror. Maybe it was the prospect of playing a character who causes a frog to explode by making it smoke a cigar."

1 kommentar:

gudmundson sa...

Sista tangon är väl tveklöst den film som fick mig att omvärdera smör. Idag är det mest olivolja för mig.