lördag 23 december 2006

Snobbar som firar

När jag för ett par dagar sedan var på väg hem från jobber smet jag in en sväng på Mickes. Det var bra. Först hittade jag två cd, med två album på varje, med några av Jerry Lee Lewis countryplattor från sent 60-tal. För att vara riktigt säker på att de var så köpvärda som de visade sig vara ringde jag en skånsk Magnus. Medan jag gjorde det föll blicken på en vinylsingel. Både Laurie-etiketten och bolagspåsen var snygga så jag tog upp den och var det inte The Royal Guardsmens julsingel. En av flera Snobben-relaterade uppföljare till deras stora hit Snoopy vs. the Red Baron från 1966 som nådde en andraplats på USA listan och en åttonde i England och sålde 3 miljoner ex och som jag verkligen gillar. För att vara helt säkra på att lyckas med den här uppföljaren tog The Royal Guardsmen fram kalkerpapperet men gav även låten ett jultema, slängde in lite klockspel, och döpte den till Snoopy's Christmas. Låten börjar med krigsljud och en tysk kör som sjunger O Tannebaum och sen galloperar det hela igång med en text om hur Snobben firar jul i luftrummer ovanför Tyskland under 1:a världskriget med uppdraget att omintetgöra den Röde Baronen. Lämplig läsning medan man lyssnar är förstås Christmas is Together-Time med hela Peanutsgänget. Låten kan ni, åtminstone i skrivande stund, höra här.

Inga kommentarer: