fredag 29 maj 2015

Nu händer det grejer med tjejer

Snart fotbolls-VM i Kanada (jo jag vet att det finns påbud om att det ska skrivas på annat sätt men jag är varken sändande kanal eller så pigg på förkortningen i dagarna) och helt plötsligt kommer bud om att det händer saker. Positiva. Det ska säljas samlaralbum till VM. Till hösten ska den som roas av spel i TV-apparat eller dator kunna välja att spela med spelare som inte är av det gamla vanliga könet. En mig närstående åttaåring var både lättad och glad i går kväll. Hon pratar ofta om att saker är orättvisa. Ibland kan det driva mig till vansinne men i det här specifika fallet är jag med henne till 100%. Och nu alltså en öppning i orättvisemuren. Kanske står det trots allt 2015 i kalendern. Kanske hade den här texten tillsammans med många andra trots allt någon liten effekt. Vi kollade på trailern till spelet i går kväll. Jag kan tycka att det är jobbigt med all den här köpstressen och idolfixeringen men hennes ögon lyste när hon såg rakt in i en lite mer inkluderande framtid.

Inga kommentarer: