måndag 27 november 2006

Bajen va' namnet

Nej jag har inte blivit galen av att bo så länge i Stockholm. Det är fortfarande Sirius som gäller, trots bandytorsken med 9-0 mot SAIK i helgen, men jag fick en sån fin bok vid namn Bajen Fans 25 Bast i min hand idag av Billy att det känns motiverat med Bajen i dagens postning.



1982 var jag i precis rätt ålder för att för en stund förföras av kvällstidningarnas skriverier om sambafotboll, glada fans, vi-vinner-aldrig-men-är-bäst-trots-det-mentalitet och dunkande trummor på läktarna när Hammarby kämpade om att vinna SM-guld. Jag minns ett fantastisk 2-1 (visst var det Peter Gerhardsson?) på Ullevi framför TV-apparaten och hur Hammarby och fansen sen skulle spela och sjunga hem guldet på Söderstadion. Det gick förstås som det gick och Bajen fick vänta ett bra tag till på sitt guld.

Det där är säkert med i boken men jag har inte hunnit så långt än. Men jag har bläddrat, uppskattat bilderna och känner igen en del från hur det är att hålla på Sirius i texterna. För precis som det kan vara ibland verkar det som att det mest insnöade och personliga här också är det mest allmängiltiga. Den här boken är säkert roligast för Bajen Fans men alla som någon gång stått på en bortaarena och vetat precis hur långt det är hem efter en onödig uddamålsförlust, eller som varit med om den där oerhörda glädjen ett segermål i slutminuten kan innebära, lär nog få ut en hel del av den här boken efter vad det verkar två kapitel in.

Inga kommentarer: