torsdag 23 november 2006

Everything But The Girl

För några kvällar sedan lyssande jag igenom b-sidorna på de singlar jag har med Everything But The Girl. Antar att det är sånt man gör när man just fått barn (ja vid sidan av att börja blogga då). EBTG hade ofta väldigt bra b-sidor innan de upptäckte maskinerna (möjligen senare också men det vet jag för lite om). Kanske kan det ha berott på att det var de allra lugnaste låtarna, och de som inte riktigt passade in på skivorna, som hamnade där.

Jag har ett tiotal singlar med EBTG. Jag hade funderingar på att försöka bränna ned en samling på cd men sen upptäckte jag att det redan fanns en japansk (vad annars) samlings-cd med många b-sidor på och jag hittade den ganska billigt på e-bay så den är nog på väg med posten nu.



I väntan på det listar jag mina tre favorit b-sidor med dem just nu. Jag hade gärna lagt ut smakprov också om jag kunnat men jag är kass på sånt och dessutom känns juridiken kring det hela i snårigaste laget. Om ni gillar Everything But The Girl finns det ju dock en chans att ni gillar Prefab Sprout också och i så fall är det b-sidesfest här.

1. Living on honeycomb (b-sida till "Love is here where I live" från 1988)

Av någon anledning verkar texten till den här vara bortplockad på en massa textsidor på nätet. Det gör dock inte låten mindre värd att höra. Jag kan inte riktigt förklara vad det är som gör den så bra men det är väl en kombination av melodin, texten, sången och den försiktiga gitarren.

2. Draining the bar (b-sida till "Come on home" från 1986)

Det här är i min värld en fantastisk systerlåt till Kirsty MacColls "Don't come the cowboy with me Sonny Jim". Kanske räcker det med att läsa texten men jag tror att man måste höra Traceys röst också för att riktigt förstå.

3. Riverbed Dry (b-sida till "Native Land" från 1984)

Jag tror att det är den där släpande sången och känslan av att låten när som helst ska stegras på något sätt och lyfta, men istället händer just ingenting, som gör den så bra.

2 kommentarer:

Herr Bergström sa...

Appropå Kirsty. Har du hört Moneybrothers version av They don't know? Riktigt bra cover-val om du frågar mig.

Finns att lyssna på här:
http://www.moneybrother.net/mb.html

Martin sa...

Det är bara att hålla med.