söndag 29 augusti 2010

Söndag i Hornstull

L kom hem. Tre nätter i Umeå och sista timmen frågade K en gång i minuten; var är mamma nu? Men vi klarade oss bra bortsett från lite orolig nattsömn. Hornstull bjöd något slags festligheter som när vi var där mest bestod av val och kommers men jag imponerades även av att det faktiskt finns folk som ställer sig upp och läser egna texter på små scener fast ingen lyssnar. Musik fanns det visst också i massor men vi missade nästan allt liksom Popaganda. Sossarna var för övrigt bäst på barnfamiljer. Hoppborg och ballonger är svårslaget. Samtidigt känns de där ballongerna lite som vallöften när de sticker mot himlen och man bara står där med ett tokgråtande barn.




Det var loppis på slänten nedanför vårt hus idag. Någon som normalt säljer mer böcker i eget namn hade rensat och jag fyndade för en hundralapp.



K och jag bakade chokladmuffins i förmiddags och sen byggde vi ett legotorn lika högt som Kaknäsditon. Det är så otroligt roligt att göra saker med henne. I går kväll följde hennes förskolekompis F med hem från parken själv, käkade middag, lekte och kollade på Nicke Nyfiken. Då hade vi redan haft SEAM här på pannkakslunch och FJSL på fika och hängt ute all övrig tid sedan halv tio på morgonen. P hänger mest bara med och är nöjd men på onsdag börjar vår tid på allvar. 9-15 varje vardag är det vi.

Helt plötsligt ser ju läget betydligt ljusare ut i norrettan. Vi får väl se hur länge det varar. Jag hade ju sett fram emot att se Sirius på Kanalplan nästa måndag men nu verkar det vara Söderstadion som gäller. Måtte vi slå Gröndal hemma innan dess.

Jag brukar inte omedvetet köpa dubletter men sitter här med Dave Godin's Deep Soul Treasures Vol. 4 som inhandlats på Mickes för 75 kronor om någon är sugen innan jag lämnar tillbaks den. Om ni är inne i affären finns Paulo Hewitts Soul Stylistics i bokhyllan för en billig peng. Själv läser jag norska tidningen Vinduet som hittat hit via bulvan, Jolos Stockholmsluft, England's Dreaming och alldeles för många andra saker på en och samma gång och ändå växer högarna med oläst hela tiden.

Lyssnar gör jag mest på Van. Låt tre och fyra på outgivetsamlingen The Philosopher's Stone och andra sidan på Saint Dominic's Preview. Det är sådana tider.



September snart och det har redan märkts i morgonluften.

Inga kommentarer: