måndag 5 december 2011

Herr Alariks lilla investeringsskola

Om ni händelsevis har sisådär en kvarts tusenlapp över i julruschen finns det förmodligen inget bättre sätt att investera dem på än så som jag gjorde tidigare i dag. Det är en investering som kommer att ge avkastning resten av livet. Måhända inte i reda kronor men väl i lyssningsupplevelse. Det är också ett tecken på att skivbolagens kris är just deras. För konsumenterna däremot är det Klondyke och skatteåterbäring i ett när priserna för inspelad musik nu äntligen justerats ned efter den där hyperinflationen som slog till med cd-skivans inträde på arenan. Ja, ja, ja sluta svamla och kom till saken. Allt Ann Peebles spelade in för Hi Records. Allt Honey Cone spelade in för Hot Wax. Alla Townes Van Zantds skivor för Tomato och Poppy. Sammanlagt tio cd med musik och snittpriset hamnar i paritet med reabackarna nere på Mickes Skivor på Långholmsgatan här i det Hornstull där mörkret lagt sig och jag ska göra detsamma. Vi kallar det lilla julafton.

4 kommentarer:

Filip sa...

Har aldrig riktigt orkat sätta mig in i Townes. Var är det bäst att börja (om tillräcklig mängd ork och sug nu kan uppbådas...)?

Niklas sa...

Sickna rara små boxar!

Filip: Mitt tips är "Our Mother The Mountain". Den är riktigt fin.

Martin sa...

För mig var dubbeln "Live at the Old Quarter, Houston, Texas" en väldigt bra ingång Filip. Annars finns det väl några 20-låtas best of samlingar som kan funka fint. Fast lådan i det här inlägget kan ju mycket väl vara billigare.

Allt med Honey Cone för 44 spänn är ju för övrigt galet billigt.

Filip sa...

Niklas & Martin: Tack för tipsen, jag kommer att lyssna på båda! Efter ett besök på Amazon påmindes jag nu om att sidan ofta har väldigt många ambitiösa kännare/tyckare, kanske främst när det kommer till den lite äldre musiken, typ Townes.