söndag 24 februari 2008

Herr Alariks lilla guide till bokrean

Kanske har reklamkatalogerna regnat in genom era brevlådsinkast men det hjälper ju inte så mycket. Det mesta i de där bokreakatalogerna brukar ju vara lite halvljummet. Men om ni bor i Stockholm och snabbar er kan ni redan nu göra klipp på ett reabord på Bokmagasinet på Hornsgatan. Där finns till exempel Peter Guralnicks Sam Cooke-biografi Dream Boogie på drygt 600 inbundna sidor (drygt 700 med noter) nedsatt från omkring 450 spänn till 69 kronor. Det är vad några av oss brukar kalla riktig rea. En bok om London sett underifrån slog jag till på också för samma pris liksom en Sherlock Holmes-variant av Caleb Carr som skrev den utmärkta The Alienist. Det slår mig just att jag aldrig läste ut uppföljaren men någon dag kanske det också kan bli av. Sam Cooke-biografin är onödigt inställsam i de tidiga kapitlen men jag tror att den kommer att ta sig och bara det faktum att den fick mig att spela The Complete Speciality Recordings med Sam Cooke & The Soul Stirrers i helgen som snart gått är ju något väldigt bra.

4 kommentarer:

Sverker sa...

Det är märkligt hur mycket jag - trots din brist på X-ray Spex-skivor - litar på dig. Vid ett besök i huvudkommunen utnyttjade jag och sonen 40 minuter för att ta oss till Hornsgatan. Till ingen nytta. "Idag stänger vi 15.00" stod det.

Jaja, sånt är livet. Och boken står säkert att finnas billig någon annan stans. I väntan på det kan man ju allt spela "Complete Speciality Recordings". Om inte väntan blir svårare då, förstås.

Martin sa...

Vad trist! Den är ju ganska billig på nätet också (omkring 200 + porto) men det ger ju inte samma känsla som ett riktigt fynd i en riktig affär. Åtminstone inte för mig. X-ray Spex ja...

Sverker sa...

Jag läste min kommentar tidigare. Och jag inser att jag hade ett möjligt syftningsfel. Det är ju inte ditt fel att bokaffären hade stängt, och boken är sannerligen lika bra för det. Men jag efterlyser en uppdatering på omdömet, om du nu kommit längre sen sist.

Martin sa...

Ingen fara. Boken är fortfarande lite smetig men Sam ska just värvas över till Soul Stirrers och det känns som att den kommer att komma loss här.