fredag 1 februari 2008

William Bloke revisited or not

Ni har ju säkert redan sett och hört att Billy Bragg har en ny skiva på gång och att han kommer till Stockholm i april. Jag borde ju vara uppspelt men det känns mest som en axelryckning. Trots att Lokko hyllade den där låten han gör med Robert Wyatt i Svenskan idag. Fast jag har ju aldrig varit någon stor wyattkille. Det hjälper inte att han spelat in låtar av Costello och plockar med Weller som gitarrist. Billy Bragg kompad av The Blokes på Södra Teatern. Det blir säkert bra men jag känner inte suget. Jag har nog sett honom för många gånger och så lyssnade jag ju faktiskt på förra plattan England, half English. Det är ju lite bättre att läsa Colin MacInnes bok med samma namn om vi uttrycker oss milt. Skivan var löjligt stabbig. Det hjälper inte att organisten heter Ian MacLagan och spelat i Small Faces, den var tokstabbig. Sen dess har vi fått en gratislåt som hatar Bush på hemsidan och Johnny Clash-singeln. Bägge bättre som idéer än låtar om sanningen ska fram. Nya plattan kommer som en limiterad dubbel med låtarna både i band- och soloversioner. Jag tror det är den man ska satsa på. Billy på Södran. Jag borde verkligen vara peppad men det känns mest som ölmage och gamla skämt. Fast det är väl bra med lågt ställda förväntningar, han får chansen att överraska positivt. Ge mig en dag eller två så kanske jag köpt biljett rent av. Kollade just och det är visst slutsålt. Glädjande och förvånande. Hoppas ni får en bra kväll.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Trodde aldrig jag skulle få läsa slikt från dig. Såg för övrigt två Billy Bragg-biljetter till Södra teatern tidigare i dag. Ägaren var mycket nöjd; något mindre nöjd när han upptäckte att det stod "skymd sikt" på dem. Verkar inte helt okomplicerat att byta.

Sånger från nedre botten sa...

Nu skrev du precis det jag känner. Vill du köpa min biljett så hojta till. Svarade jajamensan på en gång när polarn sms:ade om jag ville ha biljett. Nu är jag inte alls lika säker. Giget i stan efter England, half... var skittråkig, om sanningen ska fram. Och det ska den ju. Hoppas verkligen att gubbstabbigheten lämnas kvar på ön.

Martin sa...

Jag förvånar ibland. Skönt.

Tack men jag tror jag passar på biljetten. Men du borde ju kunna bli av med den utan större problem.

Sånger från nedre botten sa...

Ok då, jag offrar mig väl.

;-)