onsdag 6 februari 2008

It's the XTC Extravaganza!

Ni kanske har massor av grupper och artister på X men jag har bara XTC. Åtminstone på CD. Mitt förhållande till XTC är lite kluvet. Jag älskar en del saker det har gjort men saknar samtidigt plattor som nog anses vara centrala i deras karriär. Jag har läst en bok som går igenom alla deras låtar innan de gick in helt i sin egen värld, i den har jag bara delvis följt med till Apple Venus, där pensionsförsäkringen heter mängder av släpp på eget bolag till japaner och britter med skivköparsjuka men idag när jag spelade samlingen Fossil Fuel slog dig mig att jag kanske aldrig sett en video med XTC. Det där är ju lätt åtgärdat med YouTube och nedan har ni några av mina favoritlåtar ur deras digra produktion och någon som jag aldrig hade hört dem göra. Om ni frågar mig så är det helt fantastiskt att man kan få se videon till Love on a farmboys wages bara så där för att inte tala om en version av Bob Dylans All along the watchtower. Mayor of Simpleton. Dear God.















4 kommentarer:

Sverker sa...

Ja, det var sannerligen en extravaganza! Vad gäller X på vinyl, så räknar jag med att du har X-ray Spex LP "Germ Free Adolescence". Och kanske till och med sjuan?

Tänk vilket förtroende du har att leva upp till. ;-)

Martin sa...

Ja visst var det ganska kul att se XTC på nätet. Misstänker att jag får stå här med mössan i hand och se dum ut. Allt jag har med X-ray Spex är låten Oh bondage up yours på samlingsskivan Rock Against Racism från 1980. Mitt övriga bidrag till X är en vinylsingel med Xdreamysts från samma år och att jag på mellanstadiet köpte X-Models skiva men den är sen länge utrensad. Kanske kan jag ha fler grupper på samlingar men inga som jag vet säkert.

Kritan sa...

Bra tänkt!
http://komtillkritan.blogspot.com/search?q=xtc

Martin sa...

Kritan - så före sin tid att han knappt behöver uppdatera sin blogg för att hänga med i trendvindarna.