måndag 4 februari 2008

Love Hit Me (Soul Monday #10)

Tack vare en gammal Hi-Five-lista vet jag att det var i december 1998. Mynt och Musik låg fortfarande vid tunnelbaneuppgången mot Långholmsgatan i Hornstull och det var där jag gick in. Jag hade under hösten lyssnat väldigt mycket på Maxine Nightingales slagskott till souldänga Right back where we started from. Dels på en Kent-samling (skivbolaget inte depprockarna från Eskilstuna) med samma namn och dels på hennes egen platta och sen några veckor på en singel som inhandlats just på Mynt och Musik som vid den här tiden alltså konkurerade med Mickes om skivköparnas pengar i området. Av någon anledning hade jag struntat i att köpa samma sångerskas singel Love hit me för en femma men nu skulle det rättas till. Jag fick leta runt en bra stund men hittade den till slut på snurrstället och slog till och jag hade svårt att stå still när nålen väl träffade vinylen och musiken började stompa ut ur högtalarna. Om man vill vara elak kan man säga att Vince Edwards som var med och skrev Right back... inte har gjort mycket mer än att plocka fram karbonpappret den här gången. Men vem vill vara elak inför något sådant här. På YouTube får man dessutom Maxines rosa myssnickarbrallor som bonus.

Inga kommentarer: