tisdag 12 januari 2010

Herr Alarik och avslöjandena

Jag har faktiskt avlagt ett nyårslöfte. Jag kommer säkert att bryta det men ändå. Det är att inte läsa nyhetsartiklar där ordet "kan" ingår i rubriken eller underrubriken. Det är alltför ofta slöseri med tid. Jag ska även fortsätta att ransonera mitt läsande av den dagliga tidningens ledarsida. Det är alltför ofta hälsovådligt irriterande. P1 Morgon tänker jag fortsätta lyssna på även om någon där i morse sade att vinnaren av Borås Tidnings Debutantpris kommer att avslöjas någon dag som inte ligger alltför långt fram i tiden. Vad är det för fel på ordet tillkännages? Eller någon mindre pompös synonym? Avslöjas görs det väl om det sker innan BT håller presskonfernes och skickar pressmeddelande? Jag vet att jag låter som en sur gammal gubbe men vi kan väl nöja oss med att behålla de där tillspetsningarna i kvällspressen, nätpressen och P3:s nyheter. Det är ju där de möjligen hör hemma.

4 kommentarer:

gudmundson sa...

Hmm. Har du möjligen SvD som morgontidning?

Martin sa...

Möjligen. Leksingen brukar ju åtminstone stilistiskt gå att läsa men det där slutet om slagord för några dagar sedan var ett bottennapp såväl retoriskt som logiskt.

Christer sa...

skulle "Meddelas" vara acceptabelt?
Christer

Martin sa...

Det tycker jag även om det låter lite tråkigt.