torsdag 11 november 2010

Tyngden (Låttips #106)

The Weight. Låten är ju förstås The Bands. Ett band så rotat att Herr Alarik kanske inte fullt ut kommer att förstå att uppskatta det efter förtjänst förrän han fyllt 50. Inte så att jag inte tycker att det är ett bra band, det känns bara som att andra hör ännu mer där. Så länge. Titta på Mavis Staples och Billy Bragg. Billy är förmodligen en av de utländska artister jag sett flest gånger. Mavis har jag bara sett två gånger och det var egentligen en. Dels på scen på Lollipop med Staple Singers och dels i publiken på samma ställe. Hon och systrarna stod bara någon meter ifrån oss i publiken under ett par låtar av Johnny Cashs uppträdande och det var svårt att veta om jag skulle titta framåt mot scenen eller snett bakåt åt vänster. Nästa fredag spelar hon i Stockholm på vad som måste vara en av de tyngsta konsertkrockdagarna på länge. Mavis Staples på Berns, Lloyd Cole på Katalin i Uppsala och Teenage Fanclub på Debaser Medis. Jag kommer att vara på den sistnämnda.

2 kommentarer:

Filip sa...

Med risk för att spamma kommentarsfältet här, men absolut medhåll gällande The Band! Själv när jag en förhoppning om att kunna se både Lloyd Cole på lördagen och Fannies på söndagen här på den sämre kustremsan, men än så länge äger jag bara biljett till den senare spelningen. Som fattig student har jag en naggande känsla av att det tyvärr även slutar så.

Martin sa...

Du är ytterst välkommen att bryta kommentarstystnaden så ofta du vill Filip. Hoppas du lyckas fixa en biljett till Lloyd.