söndag 1 april 2007

The Första April EP (låttipsen # 9)

Egentligen finns det just nu inte anledning att lyssna på något annat än Heptagons återutgåva av Jan Johanssons Musik genom fyra sekler men om ni får tid över för något annat kan ni ju alltid titta in hos svenskvännerna på Parasol. Sedan en tid tillbaka ger de inte bara bort veckans mp3 gratis det ger bort smakprov från en massa andra skivor också direkt när man kommer in på hemsidan. För er som inte vill ladda ned allt skulle jag starkt rekommendera att ni gör en egen liten EP av de fyra spåren nedan. De är verkligen värda att höra.



Sneakers: Love's like a Cuban crisis
Från debut EP:n med Chris Stameys tidiga band. Det är en fantastisk popdänga väl i klasss med det han senare gjorde med dB's eller på solosingeln The Summer Sun. Att den nu finns på cd är ju helt fantastiskt. Jag ska lägga in en beställning i veckan.

Mighty Baby: A Jug of Love
Återutgåvan med Mighty Baby ska med i samma paket. Jag har länge undrat hur det en del av medlemmarna i The Action gjorde efter splittringen lät. Den här låten tyder på att det lät lite drömskare, folkrockigare och mer tillbakalutat. Samt bra.

Action: Shadows and Reflections
Jag har redan dubbelsamlingen med The Actions BBC inspelningar och även om det väl egentligen är rejäl överkurs är det kul att höra. Dessutom mycket fascinerande att inspelningarna i vissa fall kunnat ges ut för att tidiga fanet Phil Collins bandade av dem från radion och till skillnad från BBC sparade sina rullband.

Matthew Sweet & Susanna Hoffs: The Village Green Preservation Society
Artisterna behöver väl knappast någon närmare presentation för vänner av amerikansk pop men jag gissar att fler än jag missat deras gemensamma coversamling. Här gör de bra ifrån sig i Kinks klassiker.

Inga kommentarer: