söndag 8 april 2007

Uppsamlingsheat II

Jag skulle skriva något om påskekrim men det blev inget bra. Sen skulle jag skriva något om Jan Johansson men det blev inte heller bra.

Bra var däremot de två första avsnitten av This Life. Det visste jag ju sen förut men det var kul att se att serien åldrats så väl. Vi har lånat den på dvd av några kompisar. Som en bonus fick vi med filmen som utspelar sig 10 år efteråt också. Den har vi inte sett. Det ser vi fram emot men först ska vi njuta av hela serien.

På tal om Jan Johansson hoppas jag verkligen att Heptagon ska släppa hans platta med barnvisor i en fin återutgåva snart. Så länge gläds jag åt att äntligen ha Younger Than Springtime på vinyl. Den är så bra och snygg.



Vi dricker ett vin som heter Morgon just nu. Det är ett lite roligt namn. Samtidigt väntar vi på att två kycklingar ska bli klara i vår Römertopf. Det är en lergryta. Orginalet förstås. Det är alla lergrytor. Lergryta känns väldigt barndom även om jag inte minns att vi använde det särskilt ofta. Vinlusen kan säkert mer om Morgon. Ibland blir jag lite avundsjuk när jag råkar försurfa mig in i mat- och vinbloggarnas värld. Det verkar så trevligt där.



Jag läser Maria Svelands Bitterfittan och Slas Sov du så diskar jag. Den första hemma och den andra i kollektivtrafiken. De är bägge läs- och tänkvärda. Sov du så diskar jag. Det är en väldigt fin titel. Bitterfittan är kanske inte lika fin men låt inte det avskräcka.



Om en vecka har Sirius spelat sin första match i Superettan. Det känns fantastiskt bra att bara två lag kan åka ur och att hela tre går upp.

Nästa vecka ska våren slå till igen. 20 grader plus. Vi hoppas att ett hårt regn soch stans renållningsarbetare ska tömma gatorna på vintersand och damm innan dess. 20 grader. Kanske kan Nyfiken Gul öppna då. Grillad lammytterfilé, färskpotatis och en liten tomatsallad.



Ibland när jag ser äldre barn och tänker på att K också ska börja skolan en gång och gråta sig till sömns över killar eller tjejer är det som att ett hål öppnar sig inombords eller som i en mardröm där balkongen under mina fötter rasar medan jag i slow motion försöker vända mig om och få tag i tröskeln in till rummet. Det är tur att åldrandet sker stegvis så det kan gå att anpassa sig till nya faser.



Billy tipsade om en väldigt roligt episod med en amerikansk politiker, vådan av att vara oförsiktig med upphovsrätten och att hacka en hemsida utan att hacka för ett tag sedan. Kritan skrev bra om svenskt och Istanbul.

Häromdagen var det någon som flyttade ut ur huset. Det innebar en fullt fungerande cd-spelare från grovsoprummet till oss. Slit och slängsamhället har sina fördelar. Min barndom av Maxim Gorkij plockade jag upp också. Hoppas att allt annat som borde gått till Myrorna, Stadsmissionen eller någon annan hamnar där på något sätt.



Det stod om återutgåvor av böcker i DN idag eller kanske igår. Massor av förlag satsar på återutgåvor. Hur kan det samtigt vara möjligt att varken Tysk höst eller Onda sagor går att få tag på. Jag har lånat ut bägge till personer som varit smarta nog att behålla dem efter att lånedatumet gick ut.

På tal om böcker är det intressant att se hur stor uppmärksamhet översättningen av Ben Watts Patient fått. Det är förstås kul om det går bra för boken och Bodil Malmsten som ger ut den men det känns ändå lite underligt. Boken kom ju på engelska för tio år sedan.

Jag hade tänkt gå och se Little Red Snapper på Mosebacke men en kväll med K gick före. Nästa gång.

Påskpynt. Vi har en del att jobba på där.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj vilken lång blogg idag! Så söt bild på skorna och det fick mig att tänka på ett par svarta adidas campus(?) med blå ränder på nilsson nere vid plattan. Kan det va nåt? Jag har egentligen shoppat färdigt för den här månaden men jag kan inte sluta tänka på dom...

Martin sa...

Det låter som något du borde ha på fötterna på Sirius premiärmatch i Superettan!

Conan sa...

"...eller som i en mardröm där balkongen under mina fötter rasar medan jag i slow motion försöker vända mig om och få tag i tröskeln in till rummet." Lysande formulerat! Och hög ingenkänningsfaktor...

Martin sa...

Tack Conan.

Vinlusen sa...

Morgon är ett Beaujolaisvin. De görs på en druva som heter gamay. När druvorna har skördats låter man naturliga enzymatiska processer starta i en koldioxidatmosfär. Det bildas aromer som kan likna skumbanan, jordgubb och annat. Sedan startar alkoholjäsningen. Beaujolaisvinerna är oförtjänt negligerade. Toppen under varma dagar. Tack för bra blogg! Hälsningar från Peking.

Martin sa...

Tack detsamma. Följer med spänning din reseskildring. Härligt att veta att vi dricker oförtjänt negligerat vin.