torsdag 3 april 2008

Det var bra så tack

Jag måste ha haft en dålig dag. Inte igår när paussignalen ljöd. Eller kanske men själva signalen var det inget fel på. Jag kanske återvänder till den mycket snart. Men först. Jag måste ha haft en dålig dag. För ett år sedan, eller två, kanske tre. På biblioteket i Hornstull. Lånade Lena Anderssons Var det bra så? och läste några sidor innan jag tröttnade. Vem var jag just då? Köpte pocketen för några månader sedan utan att riktigt veta varför. 20 kronor på Hornsgatan. Myrorna eller Stadsmissionen. Ikväll efter ärtsoppa och pannkakor slog jag upp den. Knappa 20 sidor kvar nu. Om ni har små barn vet ni hur osannolikt det är. Tror att det var vännen E som tjatade om hur briljant eller kanske fantastisk den är en rödvinsförstärkt natt. Jag vet inte om jag valt de orden men jag är så glad att den grep mig. Att den tog mig ut ur något och in i något annat.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den där fick jag av nån i present och den blev liggande även hos mig ett bra tag innan jag gav den en chans. Läste nog ut den i två tre pass vill jag minnas. Deppig men Jättebra är mitt omdöme.

Sånger från nedre botten sa...

Var det bra så? gillade jag, men Du är alltså svensk? orkade jag inte med alls. Skittrist.

Martin sa...

Du är alltså svensk? har vi också i hyllan men jag tror den får vänta. Har fortfarande 400 sidor Sam Cooke-biografi (den har tagit sig nu) kvar samt fyra och en halv Sjövall & Wahlöö deckare och sen ska jag väl kanske kunna ta mig igenom Strindbergs skildring av studenttiden i Uppsala någon gång också...