tisdag 15 april 2008

Kunde varit bättre, kan bli värre

Jag ville bara helt kort skriva att jag är så oerhört trött på kan- och kundejournalistiken. Den som tycker att den spekulerande glidningen ger den bästa rubriken. Jag är så oerhört trött på den. Kan och kunde. De där små orden som tycks befria den som skriver dem från ansvar för texten. Jag är så trött på dem. Alldeles oavsett om de säger att en miljon svenskar kan vara drabbade av något eller att flickan kunde ha räddats. Svenskan är verkligen inte värst i klassen men det var den som låg på hallgolvet i morse.

7 kommentarer:

gudmundson sa...

Ah, du har svenskan! Utmärkt val. Testa att läsa ledarsidan, vetja...

Anonym sa...

Vad vore rubriksättningens sköna konst utan de små orden kan, kunde, kanske? Inte mycket, vill jag påstå.
Noterar att med Svenskan i dag följde en reklambilaga för en firma som kränger arbetskläder. I den kan man läsa att företaget vid varje match på Studenternas delar ut ett blåställ till en kämpastark Siriusspelare. Undrar vem den lycklige blir vid premiären mot Mjällby … Är det egentligen någon som är förvånad över att Sirius allsvenska dagar är sedan länge gångna?

Martin sa...

Per: Det gör jag ibland, det gör jag.

Magnus: Blåsvartkläder borde det heta. Jag är bara förvånad över att vi är i Superettan och leder med 3-0 efter en halvtimme borta i Degerfors.

Sånger från nedre botten sa...

Jag reagerade också när jag såg rubriken. Oerhört trist form av journalistik. Det urskuldar inte att i princip varenda redaktion nu ska ha ett eget litet skuldspår. Katastrofen har redan inträffat och hur mycket vi än vill ha den ointräffad finns den där ändå.

Martin sa...

Skuldfrågan, och alla om inte om vore, är verkligen sjukt urspårad. Jag skrev en post i går om Hadenius i DN och kvinnan i P1 Morgon och deras idéer om namnpublicering respektive DNA-register men blev så nedslagen att jag raderade den...

Anonym sa...

Hadenius är helt obegriplig. Gaggig? Om namnet varit publicerat skulle inte en enda unge cykla eller gå fritt i Sverige land?

Martin sa...

Hadenius måste onekligen ha haft en särdeles dålig dag när han skrev det där. Det kan vara det dummaste jag läst i år.