måndag 5 april 2010

Annandag påsk i Hornstull

Snön faller igen. Blöt och tung lägger den sig över Hornstull. Vi pratade om den igår i den varma och mestadels upptorkade Drakenparken. Termometern visade 20 grader i solen och 10 i skuggan och vi njöt. K sprang för första gången ute i sina nya gympadojor och vi sa att vi hoppades att det inte skulle komma något bakslag nu. Att vintern verkligen var över.



Vi har ätit gott i påsk. Hos VFEM och här hemma. Vänner har varit förbi. Vi ska fortfarande. En snöslasktrotsande brunch väntar i Midsommarkransen. Vi har pratat om bra saker, eller snarare dåliga saker på ett bra sätt, och jag har varit Tommy i Pippi med två treåringar. På hustaket mitt emot vårt mumsar en fågel som kanske är en duv- eller sparvhök, kanske något helt annat, på sitt rov.



Jag är smått besatt av Monica Zetterlunds svenska insjungning av George Harrisons My Sweet Lord. Den som han blev stämd för för att den låg för när The Chiffons gamla He's so fine. Peter Himmelstrand skrev den svenska texten. Min sista praktikdag på Expressen tvingade han mig att skriva om en artikel om en värnpliktig som rökt hasch flera gånger. Det var en skitnyhet och han var märkt av sjukdom men ändå tog han sig tid att jobba med språket för att det skulle bli rakare. Jag har fortfarande mycket att lära där.

Monica Zetterlund – Du Mitt Liv (My Sweet Lord)

Två veckor kvar till premiären i norrettan. Vädret är klart mer bandy än fotboll. Förra veckan fick jag en signerad Sirius-lagbild i posten. Den gav en intressant bild av vad treåringar uppfattar av bandymatcher. K har flera gånger frågat var Hammarby är på den och de rödvitblårandiga (domarna). K som just nu radat upp alla mjukdjur och dockor och P i storsängen och sjunger för dem. Det är trollvila på förskolan och det är väldigt sött.

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Min femåring Klara brukar leka att Tommy har blivit ond när hon leker med sitt Pippihus, och så skrattar hon ett vansinnesskratt för att illustrera. Själv skrattar jag så att tårarna rinner.

Martin sa...

Dit har vi en bit kvar. Däremot var Tommy tvungen att gömma sig i utrymmet mellan soffan och elementet. det gick sådär...