onsdag 7 april 2010

Södersossar mobiliserar i malmgård

Södersossar. Det är lite svårt att skriva det utan att le. Södersossar. Det känns liksom lite pilsnerfilm det där namnet. Att de mobiliserar i Kristinehovs Malmgård, ett stenkast eller två från vårt hem, gör mig inte mindre munter. Södersossar mobiliserar. Samtidigt är det så skönt att det finns folk som orkar och engagerar sig. Nästan oavsett partifärg. Jan Eliason ska prata, eller kanske snarare tala, på temat "Sverige i världen – världen i Sverige. Vikten att göra skillnad som nation - och som person" i morgon kväll. Ni kanske känner igen honom från den internationella eller inhemska politiken eller från Skavlan. Det har nog inget med varandra att göra men jag köpte en singel på en tillfällig loppis på lunchen i Sumpan. Jan Malmsjös Vår värld står i förvandling (som jag antar är Bob Dylans The Times They Are A Changin' på svenska) och på väg dit gick jag och kollega B genom parken nedanför vattentornet. Parken där socialdemokratiska partiledare brukade inleda sin talarturnéer på första maj. Jag köpte för övrigt en Contessa-Nettel, en julsageskiva med Beppe och Strindbergs Brev till Harriet Bosse också. 50 spänn för rubbet. Precis när jag gick från loppisen fick jag ett telefonsamtal från en adelsdam som tipsade om den där mobiliseringen i malmgården. På något sätt känns det nog ändå som att det hänger ihop. Om inte annat så för att jag åt pannbiff med stekt potatis och löksås på Åhléns och just det fast med brunsås istället hade jag önskat mig i hissen ned. Det kan väl inte bara vara ett slumpartat sammanträffande.



Uppdatering: Jan Malmjös insats på den försvenskade Dylan-låten kan vara något av det värsta som pressats på vinyl.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hello,

I am from Aruba and would really lve to get hold of this track by Jan Malmsjö (times changin in Swedish). Maybe you can mail me an mp3?

thanx thanx (isn't it 'tak')
Antonio
bosma@setarnet.aw