onsdag 15 september 2010

Det står här (Låttips #104)

Regnet fortsätter att falla över Draken och träden färgas rödgröna i Tanto. Vi har det bra härinne i värmen. Rotfruktssoppa väntar i kylen, gott bröd på bänken och från fönstret ses en galonklädd K hoppa i pölar på förskolans gård.

Jag läste tidningen i morse igen. Jag borde inte. Jag gick in på Facebook i morse igen. Jag borde inte. Ledarsidan i tidningen och någon GJ har släppts loss i en tredjedels spalt. De rödgrönas önskan om ett svar från högern kring vad som händer om SD kommer in i riksdagen lär uppenbarligen leda till att de kommer in eftersom det lett till ökad medierapportering kring SD. Några ord om att statsministern gång på gång uppmanat svenska folket att inte rösta på SD vilket lett till stort mediautrymme och garanterat retat gallfeber på SD-väljarna och tippat över en och annan som inte tycker att politiker ska bestämma över deras demokratiska utövande? Naturligtvis inte.

Jag läste en annan tidning på lunchen i går. Var hemma hos en kompis och tidningen ETC låg på bordet bredvid SvD. Jag måste ta en stödprenumeration. Upplevelsen av att slå upp en svensk tidning som tänker lite annorlunda var oavsett om man håller med om tänkandet eller inte minst lika uppfriskande, och tyvärr också lika sorgligt, som regnet som faller så gammeltestamentligt utanför fönstren. Det var för övrigt varmt och skönt i det där köket också och maten var god. Utanförskapet, nytt som gammalt, var långt, långt borta.



Om soundtracket till årets valrörelse var en 25 år gammal platta med TSC är den till årets breda valbevakning en ett år äldre låt. Billy Braggs It Says Here.

4 kommentarer:

Filip sa...

Nu är väl Bragg politisk i det mesta han gör, men just nu gillar jag mest hans "All You Fascists are Bound to Lose" som han gör tillsammans med The Blokes. Också halvaktuell och med ett skönt gung.

Martin sa...

Kanonbra fast den är med Wilco va? Eller finns det en alternativ tagning jag missat?

Filip sa...

Bakom namnet The Blokes står alltså Wilco?

Ja, fan, det kanske det är. Minns att de hade nåt samarbete ihop för några år sen. Misstänker att du nog har bättre koll på hur det ligger till. Den versionen jag äger är i vilket fall hämtad från Mermaid Avenue Tour-skivan.

Martin sa...

Ahh men då är det ju The Blokes. Ska återlyssna på den snarast. Ett tips är att kolla upp studioplattorna Mermaid Avenue I & II med Billy och Wilco. Väldigt bra bägge två.