onsdag 8 februari 2012

Herr Alarik återser vintern i Paris

Dålig sömn. Upp fem. Arlanda. Snabb incheck. Kunde sovit en halvtimme längre. Kanske. Gate 12. Första fiket försökte göra muzak av Bob Marleys Redemption Song. Går förbi en butik och hör två meningar.

- Ville han ha skatten avdragen på en gång?
- Nej han ville ha sex.

Klockan är snart halv sju på morgonen. Kön till toaletten är lång. På planet. SAS är glada och stolta över att åter kunna servera gratis te och kaffe. Kallt vid fönstret. Ber om en filt. Får. Äter en medhavd smörgås. Dricker teet. Läser. Slumrar. Inflygning.Villor, radhus, hyreshus, sporthallar, fotbollsplaner, vattentorn. I min hjärna störtar vi in i dem alla fast planet redan passerat när tanken är färdigtänkt och börjar om med nya hus. Taxi. Chauffören lyssnar på talk show, teater eller stå upp.Min brist på språklig skolning är skriande. Radiopubliken skrattar, applåderar. Min chaufför nöjer sig med att le och fnittra. Hans engelska är som min franska men jag har skrivit ned adressen på en lapp. I höjd med höghuset med roterande Siemens-skylt på taket fastnar vi för första gången i bilkö. I den långa tunneln för andra gången. Det ligger snö på marken. Vinden är kall när jag stiger ur bilen. Betalar med några slitna Eurosedlar som legat år i plånboken. Jag skulle ha tagit långkalsonger. Det är inte tal om att möta våren i Paris.