tisdag 8 maj 2012

Beware of Darkness (Låttips #159)

Paul Simon, och en Yo-Yo Ma som jag naturligtvis borde ha en koll jag saknar på, får årets Polarpris (det som  alltid får mig att tänka på en husvagnstillverkare som 1981 sponsrade ishockeylandslaget) och jag borde ju förstås tipsa om någon skön låt med Paul Simon men iställer är det George Harrison som dyker upp. Ödet och dess outgrundlighet. Samtidigt skall sägas, eller snarare skrivas, att så väl Simon & Garfunkels Greatest Hits som Paul Simons There Goes Rhymin' Simon nog tillhör de fem mest spelade skivorna i min barndoms hem. Åtminstone som jag minns det. De andra skulle i så falll vara Gilbert O'Sullivans fina och underskattade fullängdsdebut Himself (jag köpte för övrigt Nothing's Rhymed på vinylsingel i helgen), Lill Lindfors Du är den ende och Beatles Oldies but Goldies. Kanske var det den sistnämnda som fick mig att tänka på George. Paul Simon och George Harrison spelade förresten tillsammans på Saturday Night Live 1976. Tyvärr hittar jag inga rörliga bilder från det på YouTube.

Inga kommentarer: