fredag 15 juni 2007

Blåklockor (låttipsen #7)

Ni kanske minns hur det var i början på 90-talet. Vinylen skulle dö och i framtiden skulle alla bara lyssna på cd. Inte ett ord om mp3 alltså men det var kanske inte den största missen i resonemanget. Vinylen lever ju rätt bra. Kanske inte när det gäller stora släpp och nya plattor men när vi pratar entusiastbolag och begagnatfynd. I den där vevan var det hur som helst många som rensade och rensade billigt. Jag minns till exempel ett par timmar på House of Kicks i Gamla Stan som resulterade i en promotolva med Dexys, en rad tolvor med Echo och en bootleg med JAMC. Allt för tio kronor styck. I begagnatskivaffären där jag knäckte extra reade vi singlar för fem till tio kronor styck. Det gick att fynda jugotonpressade Jam, Costello, Meteors och allt möjligt annat. På en gårdsloppis bakom Ungdomens Hus i Uppsala köpte jag två banankartonger med singlar för sammanlagt 200 spänn. De innehöll mycket skräp men en även toppsaker som Althea & Donnas Uptown Top Ranking och en hel del 80-talspop som Weekend, Deacon Blue och Bluebells. Jag har alltid velat gilla de där 80-talssinglarna men har inte spelat dem så ofta. Förmodligen är det produktionen som ställt sig i vägen. Något med trummorna och sångljudet jag inte riktigt kommit överens om. Jag ska dock ge dem en chans till efter att ha lyssnat på Cath hos Little Hits. Slutet på den är visserligen lite sådär men det hörs ju att de de har något som borde berättiga platsen de tar upp hemma i singelskåpet.

Inga kommentarer: