måndag 25 juni 2007

Ready Steady Go! (Mod Monday #8)

Januari 1998 och jag hade just kommit hem från en grabbresa till London. På den då fantastiska trevåningsbegnatbutiken Beanos i Croydon hade ett videoband inhandlats. Det var Motown och då närmare bestämt diverse gruppers uppträdanden på Ready Steady Go! 1965. Jag satt trollbunden hemma i soffan och bara gapade. Supremes, Temptations, Smokey med Miracles, Martha med sina Vandellas, en femtonårig Stevie Wonder som bara skakade i hela kroppen medan han sjöng och så vidare. Allt som allt 21 låtar (varav två med Marvin Gaye från ett annat tillfälle) presenterat av Dusty Springfield, som även sjöng duett med Martha Reeves, och en alldeles otrolig charmfaktor. Avslutningen med Smokey Robinsons Mickeys Monkey med Supremes som back up, och Stevie Wonder ståendes på en sån där rund upphöjning som det alltid verkar ha funnits hur många som helst av i popprogram från sextiotalet, var helt fantastisk. Och precis i inledningen av den låten hör man Diana Ross fnittra till lite i mikrofonen. Fast allra bäst är nog ändå Martha och Dusty tillsammans i Wishin' and Hopin'. Så vitt jag vet finns den fortfarande inte på DVD men via YouTube går det ju att se det mesta så varsågoda.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh jag minns en fantastisk för- eller efterfest hos dig på Heleneborgsgatan när du satte på den där kassetten... En upplevelse jag tänker på ibland. Jag kan ganska enkelt rippa vhs till digitalt format nu för övrigt om du är intresserad av att bevara filmen.

Martin sa...

Det låter som ett intressant erbjudande. Heleneborgsgatan... det var en del bra för- och efterfester där.