lördag 17 maj 2008

Gävle barnens dag

Svenska Cupen är ju inte precis Svenska Fotbollförbundets hetaste produkt. Fast frågan är ju om det valt rätt väg genom att samla ihop en drös matcher i Cupen och skeppa iväg dem till Gävle? Det där var om om ni inte redan förstått det två mycket diplomatiska meningar. Visst jag kan förstå att de tänkt att det blir praktiskt för sponsorer och media att ha en massa matcher på samma ställe och nära i tid men spelas fotbollen verkligen främst för sponsorer och media? Sirius mot Djurgården på Studenternas hade kanske kunnat dra en publik på 5 000 tack vare det ökade intresset för fotboll hos publiken i Uppsala och närheten för supportrarna från Stockholm som kunde gjort en ganska trevlig dagsutflyckt till Uppsala men hur många av dem kommer att orka ta sig till Gävle? Jag tror tyvärr att de är försvinnande få. Särskilt som matchen ska TV-sändas också. Siriusfansen bojkottar men det gör inte jag. Jag är bara för bekväm. Det hade jag kanske inte varit om matchen legat en timme bort. Jag förstår ju att SvFF måste försöka nya vägar om de inte bara ska lägga ned Cupen men det här känns ungefär lika framsynt som om bandyn skulle få för sig att gå över till tre perioder eller spela matcherna i hallar.



Gävle barnens dag? Det är Lalla Hanssons försvenskning av Tom Green Country Fair.

9 kommentarer:

Anonym sa...

RÄVJUNK spelar på Katalin idag 17 maj.


mvh
Per S, Uppsala

woodlund@hotmail.com

Martin sa...

Tack Per. Jag önskar att jag kunde vara där.

gudmundson sa...

Ååh. Har du ingen bild på gamla Sirius loppmarknad, där i trähuset där den galne juristen Enar lät installera sitt första kontor efter examen så att han alltid skulle kunna vara först på plats när loppisen öppnade?

Sånger från nedre botten sa...

Idag är väl ett grattis på sin plats? Grattis! Bra jobbat av sirius.

Martin sa...

Det på Vaksalagatan menar du Per. Tyvärr inte.

Jag tackar å Sirius vägnar Sånger. Publiksiffran på 125 personer var dock inte så mycket att jubla åt. Shit vad mycket mer stålar IKS kunde gjort utan experimentet i Gävle.

Sånger från nedre botten sa...

..ett annat sätt att se det är laget har ganska många medgångssupportrar...

Jag menar Gävle är ju inte direkt Kyrgyzstan.

;-)

Martin sa...

Det är nog snarare så att Sirius inte har så många supportrar (men man kan ju undra var DIF:s fans fanns även om jag förstår dem om de avstod en resa till ett regningt Gävle för att få stryk i Svenska Cupens tredje omgång) men däremot en potentiell publik. Supportrarna är få (och bojkottade ju i det här fallet) men den lite större grupp uppsalabor som kommit på att det kan vara trevligt att gå och se sitt lag spela (och som nog gärna hade sett dem göra det mot allsvenskt motstånd) på Studenternas kommer nog inte att åka på bortamatch på många år. Inte ens om det så gällde en avgörande match för allsvenskt kontrakt. Uppsala kan fortfrande i mycket vara en bruksort utan bruk (om inte Universitetet kan räknas som ett), inte minst när det gäller idrottspublik. Därför är det extra synd att den här matchen inte kunde få spelas på Studenternas och visa fler att det kan vara kul att gå på fotbol. För att inte tala om att det då hade kommit in lite välbehövliga stålar till klubben.

Anonym sa...

Sv. Fotbollsförbundet har kunnat dra åt helvete av väldigt många anledningar väldigt länge nu, och det här debaclet var bara ytterligare ett i ledet. Lagrells huvud på ett fat, det är lösningen på många problem.

Angående bandyn så ska väl alla bandymatcher spelas inomhus innan 2013 eller liknande? Det har tagits principsbeslut på det hos elitföreningarna. Exit Zinken, Enter... vad?

Martin sa...

Jo jag ironiserade nog lite över bandyn sådär i förbifarten. Zinken? Det går väl att bygga en lada i Farsta eller däromkring. Eller så kanske Bajen kan spela i Gurkstan. Lagrell, är inte han landshövding?