söndag 25 maj 2008

It was 50 years ago today

Men skulle kunna tro att jag är rätt man att skriva något slags sammanfattande gratulationspost idag när Paul Weller fyller 50 år men så är det inte. Jag har nog gett för många timmar av mitt liv åt honom. Från inköpet av min första platta med honom och The Jam, The Gift: 29 och 50 på rea på Wessels, och fram till härom dagen när jag beställde senaste singeln Have You Made Up Your Mind. Jag ska bara delge er två små och något ovanliga drömmar jag haft under de här åren.



Dröm ett. Jag står otåligt och stampar i en alldeles för lång bankomatkö vid Torbjörnstorg precis på gränsen mellan Svartbäcken och Tunabackar i Uppsala. Inte så konstigt med tanke på att jag bodde på Svartbäcksgatan men desto märkligare för att klockan närmar sig midnatt och bankomatkön är vanvettigt lång vid ett torg som normalt sovit i timmar vid den tidpunkten. Jag är stressad eftersom det är skivmässa på posten och den stänger prick klockan tolv. Där inne i lokalen, under mina gamla klasskompis Markus pappas lägenhet, väntar The Jams bootleg Music Machine för en klart överkomlig summa som jag kan få ut ur automaten. Om bara kön ville röra sig lite fortare.

Dröm två. Vi åker bil från Stockholm till Uppsala. Stannar oförklarligt på en vägkrog i Knivsta för att äta. En halv trappa upp finns ett bord med skivor på. Jag hittar en, håll i er nu skivsamlarnördar, dubbel-sjutums-bild-flexi-bootleg med The Jam. Jag är helt exalterad men när jag vänder mig om för att hålla upp den för polarna så är lokalen tom.


Grattis Pålle!

2 kommentarer:

Kritan sa...

Jag, som aldrig har varit i närheten av att vara skivsamlare, har en ljusblå Jam-flexi med Boy about town (utan blås vill jag minnas) och Pop art poem någonstans i nån skokartong. Har du?

Men 50 kan han väl inte vara?

Martin sa...

Inte i någon skokartong men jodå jag har den blå och den gula och om någon vill avyttra den gröna (om den nu finns) så är jag allt lite intresserad.

50 låter definitivt i mesta laget.