torsdag 3 juli 2008

Fjädrar anamma - hit går man!

Jag hade väl inte riktigt trott att någon av er skulle sitta på en markisfjäder men jag hade inte heller trott att det skulle vara riktigt så komplicerat att lösa. Spiros hade inget lager utan där hade jag fått en väldigt dyr nytillverkad fjäder eller fått rota i lådor med spillfjäder. Stockholms Fjäder däremot har ett lager så stort att det kändes ohanterbart. 10 000 sorters fjädrar att leta bland på nätet. Farmor lekte med K och jag gav mig ut på fjäderjakt på bilverkstäder och lumpbodar istället. De sistnämnda är betydligt färre än när jag flyttade till Söder. Jag fick till slut tag på en fjäder som kanske skulle kunna fungera, även om den såg lite vek ut, hos en mopedreparatör på Centralsöder. Tio spänn för den och ytterligare fyra kronor för två brickor som jag kompletterade med i järnaffären på Södermannagatan. Vackert så. Ett visst hopp stod dock till Geylan nästgårds till vår dagliga lekpark.



Vid första besöket på Borgargatan sade han att han hade likadana fast längre men han kom inte på var. Längden spelar mindre roll och vid andra besöket hade han hittat dem. De var fyra och satt fast i en plåtskiva. Toppen men han skulle bara visa kunden att han bytt ut den delen först. Idag var vi där igen. Fyra fina fjädrar och inte en krona ville han ha för besväret att klippa loss dem. Den dag jag händelsevis behöver serva en bil vet jag vart hjulen rullar



Då återstår bara själva monterandet då...

2 kommentarer:

gudmundson sa...

Puh. Som jag har oroat mig.

Tack för en fin story. Och så där är det alltid. Det ligger nån butik i kvarteret som har funnits sen anno dazumal och kan fixa det där, vad det nu är.

Martin sa...

Tack Per! Jag kanske hör av mig till dig i ett annat shoppingärende inom kort.