fredag 14 november 2008

På kurs och riktning utan kompass

Jag har tillbringat två dagar på Vår Gård. Den ligger i Saltsjöbaden och jag är eventuellt delägare genom mitt Konsumkort men det är osäkert om det ger poäng att bo där. Kooperationen har samlat en mäktig mängd konst i byggnaderna och det går att gå runt en liten holme som Oscar II använde för bad om man så här års trotsar snålblåst och regn. Grand Hotel ligger alldeles intill. Maten var fantastiskt bra med tanke på hur många portioner de lassar ut men allra bäst var nog ett bröd med russin och nötter som jag gärna hade köpt med mig hem.


Jag hann se en del av ett program på SVT24 om utförsäljningar av allmännyttan mellan planering och middag. Det jag såg var väldigt bra och det var skönt att någon äntligen tog upp en massa frågor om vad det egentligen innebär att sälja av våra gemensamma tillgångar och vad baksidorna med det kan vara. Det var också väldigt intressant att se den unge moderaten i Stockholms Stadshus som hade väldigt mycket på känn om vad som var bäst för de boende ställd dels mot forskning och dels mot moderaten några mil norr ut i Uppsala som inte på något sätt kunde tänka sig att rea ut skattebetalarnas tillgångar och på så sätt slumpmässigt gynna den del av dem som haft turen att få en attraktiv hyresrätt. Han i Uppsala sålde också gärna ut men tyckte inte att det var någon brådska om det inte gick att få ut ett bra pris för de investerade skattekronorna. Det var vad jag skulle vilja kalla ett ansvarsfullt förhållningssätt till ideologin och respekt för demokratiska beslut fattade i tidigare val. Om stadshusmoderaten bestämt över Vår Gård hade han säkert velat sätta röd prislapp på konsten och sälja den på närmaste Coop och så hade de som haft turen att gå in där just den dagen kunnat göra ett skapligt klipp.

2 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Mycket känn blev det.

Martin sa...

Jag såg en repris idag och det är vanvettigt irriterande att se honom sitta där och tro saker som om verkliga livet och realpolitik inte på något sätt skiljer sig från ett MUF-möte där man impar på polarna genom att rabbla nylibera plattityder. Om det är någon jag just nu önskar ska få känna på vad borgerlig arbetslöshetspolitik innebär i praktiken är det det där snorvalpen.