torsdag 17 september 2009

Rid din åsna (Låttips #72)

Det var någon gång på gymnasiet. Det var på gamla MusikÖrat på Sysslomansgatan. Det var singelrea. Fullproppat med 45-varvare på disken närmast trappan för fem eller tio kronor styck. Kanske mängdrabatt. Det gällde att välja och välja bort. Jag valde mest bort ur den knappa hyllmetern med ska på Blue Beat och FAB. Jag förstod inte bättre. Mina urvalskriterier var enkla. Jag köpte de skasinglar som innehöll Beatles-covers eller där Prince Buster på något sätt nämndes på etiketten. Jag kan nästan börja kallsvettas vid tanken på vad jag gick miste om för varje singel med Smiths, Icicle Works, Microdisney eller Chameleons jag köpte istället. Inte för att de var dåliga men för att jag så lätt hade kunnat köpa dem för en tia idag medan jag aldrig kommer att få veta vad jag gick miste om bland de där skasinglarna. Fast jag är väldigt glad över att jag åtminstone lade vantarna på Prince Busters Train to Girlstown och The Tennors (eller Tenners som det står på min singel) Ride your donkey och en knapp handfull till.

5 kommentarer:

BRF Fågelsången sa...

Caramba!

Ack, vad jag saknar MusikÖrat.

Magnus H sa...

Vrid om kniven du och böka lite fram och tillbaka också, när du påminner mig om högarna med Jamicapressad roots de hade på örat i mittenslutet av 80-talet.

Martin sa...

Sorry Mange.

Jonken sa...

Avundsjuk! Jag är så avundsjuk!

Martin sa...

Jag med. På de som köpte alla de andra singlarna.