onsdag 17 januari 2007

Train to Girlstown (låttipsen del 3)

Skamusikens kanske allra störste, Prince Buster, skiker All aboard we're going to girlstown och sen går tåget. Buster är färdledare och pekar ut hus som ägs av berömdheter längs färdvägen. Jag är inte helt säker men jag tror att alla namn han räknar upp är pseudonymer för honom själv. Helt säkert är att han blir duktigt upphetsad efter ett tag Look, look there's the house, there's the house, the house of the famous Prince Buster, the mighty Prince Buster...



Det här är kanske den största musikaliska glädjespridare jag äger. Tjicka tjicka rytmen som driver låten framåt tillsammans med Prince Busters, eller Cecil Bustamente Campbell som han egentligen hette, lätt exstatiska röst, som avslöjar att han är väl medveten om att han just i inspelningsögonblicket är bättre än någon annan, sätter ofelbart fötterna i självsväng även på någon som är så pass odansant som jag är. Låten är utgiven på FAB och på min singel står det 1957 men det måste väl vara något tryckfelsnisse fixat till. 1967 låter betydligt troligare. Jag köpte singeln bland mängder av andra som reades på Musikörat i Uppsala för en femma i mitten på 80-talet. Hur glad jag än är för det kan jag inte låta bli att gräma mig lite över alla de FAB och Blue Beat utgåvor jag lämnade kvar i de där reabackarna när jag gick för att betala mina fem singlar med Prince Buster, Tenners och Derrick Morgan. Av någon outgrundlig anledning finns inte Train to Girlstown med på Prince Buster samlingen FABulous Greatest Hits så jag antar att den osannolikt nog aldrig riktigt slog hemma på Jamaica. Men hittar ni den inte kan ni ändå köpa samlingen för fantastiska låtar som Madness, Al Capone, Rough Rider, Wreck a Pum Pum och Judge Dread.

Inga kommentarer: