torsdag 14 oktober 2010

Centrumhets ina da city

Jag gav mig ned på stan igår. Två gånger. Vi gav oss ned på stan igår. Jag och P efter lämningen på förskolan. Efter vinkandet med K. Vi tog fyran och bytte till ettan. Vi skulle göra ärenden och möta. Vi var tidiga. På Drottninggatan dryga halvtimmen innan butikerna öppnar. Kafé, kafé, kafé vart vi än såg. Alfa-antikvariatet, det älskade, hade fått lämna för ett. Senare fick jag höra att det finns kvar på annan adress. Vi gick in på Bengans när de öppnade. Nya Håkan Hellström i högtalarna och det lät bra. Om ni är lagda åt det hållet signerar han den i butiken idag eller kanske på lördag. Mitt minne är svagt men jag kanske köper den om jag hittar begagnat. Mycket bra till bra priser men vi hade andra uppdrag. Fyraårspresenterna tog tio minuter att inhandla. Det var rea och jag tittade inte på var det var tillverkat.

En ny kaffesort skulle lanseras och jag tog en mugg blaskigt som värmde. Åhléns och Pelle Carlbergs The Lilac Time för 25 spänn. Håkan i högtalarna här med. Funderade på att köpa Göran Häggs 1001 böcker du måste läsa innan du dör för en knapp hundring men han föll på att varken Richard Yates eller Sven Lindqvist är med och att utrymmet i hyllorna krymper och krymper. Jag nöjer mig med att bläddra i biblioteksexet som ligger här på skrivbordet. Sedan till centralen och därifrån med fyra kilo älgfärs och ett kilo lingon.

På kvällen ned igen. Jag tänkte på när det låg något slags begagnatbutik i en lägenhet några trappor upp vid Sergels Torg. Cut out-plattor i långa rader och en unken lukt av rivningskontrakt. Hälsingborg och middag med vänner jag kännt i minst 25 år. Det var trevligt. Vi är äldre. Inte tu tal om saken. St. Eriks har tagit fram ett gott pale ale. Tre rätters, in snabbt på Mickes och hemma före elva. Vi kallar det utekväll. Stan två gånger på en dag, det lär dröja innan det upprepas.

Om ni inte gjort det innan tycker jag att ni kan ge The Fluffers – Relentless Persuit en chans. Glenn Tilbrook är ju ändå Glenn Tilbrook och nästa gång jag ser Frank för en tia lovar jag att köpa den.

Inga kommentarer: