måndag 18 oktober 2010

Bandy, bandy, arma annandagsbandy

Jag vet inte hur det är med er men jag tycker att det känns lite märkligt att bandyn drar igång redan nästa vecka. Särskilt som Sirius då förhoppningsvis fortfarande har ett kval kvar i fotbollen att se fram emot. Fast det är ju långt ifrån lika märkligt som årets spelschema. Jag vet ju inte om något viktigt principbeslut tagits, eller om jag missat någon väsentlig information, och inte tänker jag anmäla mig idag på sista anmälningsdagen så jag kan gå på förbundets pressträff om en vecka men om ni ska dit får ni gärna fråga. Hur tänkte ni nu (ni får också gärna svara om ni händelsevis redan nu vet svaret)?



Annandagsbandyn är ju klassisk och att den i möjligaste mån ska bestå av ett annandagsderby är ju lika klassiskt. Ändå får Sirius på annandagen fara till Karlstad för att möta BolticGöta medan Hammarby, här nästgårds Studenternas, far åt andra hållet för att möta Haparanda Tornio. Man häpnar och tänker på säsongen 2008/2009 års fantastiska dubbelderbyn men jag får väl trösta mig med att jag förmodligen ändå inte kan gå på annandagen. Fast frågan kvarstår. Hur tänkte de nu? Varför kunde inte BolticGöta fått Haparanda Tornio istället och vi Bajen? Då hade vi istället för fyra tråkiga långväga matcher fått två och därtill blixtrande annandags- och trettondagsderbyn på Zinken och Studan. Men det är väl som det är med bandyn. Helst alla andra tider än söndag 13.15, halltvång, rosa bollar, funderingar på 3x30 minuter, finalspel på en regnig hed i Göteborg. Ursäkta om jag låter cynisk, uppgiven och misströstande. Konstigheter är ju faktiskt också en klassiker inom bandyn (åtminstone den moderna) så jag kanske kan lära mig att gilla det här också tids nog. Men oj vad trist det är och vad fel vägen känns att gå.

Inga kommentarer: