tisdag 13 februari 2007

Hej mitt vinterland

Åkte till Åre okristligt tidigt i söndags. Kvar på hallbyrån låg mössa, vantar och halsduk. Väl på plats var det omkring minus 20 grader. Det är sjukt kallt utan skydd även om den torra luften här inte biter lika elakt som den i Stockholm eller intill Fyrisån. Åre är dock ett Eldorado för sådana som har till jobb att ge bort saker just nu så jag fick snabbt en mössa (som ser ut som Anjas) från ett elbolag och ett par vantar från från ett värmebolag. Bägge var skitfula. Jag är inte vanvettigt fåfäng men det finns gränser. Sålunda var jag tvungen att besöka Intersport. Där är det tokdyrt. Det är dessutom så att ju diskretare tryck det är på saker och ting desto dyrare är det. Jag köpslog med mig själv och köpte ett par tumhandskar som verkade prisvärda (de kommer att vara bra vid barnvagspromenader) och en relativt billig mössa (med ganska diskret Åre2007-tryck). Summa 500 kronor. Ni kanske inte tycker att det låter så dyrt? Lugn det är inte ert fel. Det är marknadskrafterna som lyckats med sitt indoktrinerande.

Mer glädjande med Åre och kylan är promenader i solskenet på Åresjöns is (jag har kollat att den ska vara tokfryst annars skulle jag aldrig gå ut på den). Allra bäst var det i förmiddags när jag gick själv och den bärbara slumpade fram följande låtar:

Stephen Duffy & The Lilac Time - We used to be so
Style Council - Mick's Blessings
Stone Roses - Elisabeth My Dear
Johnny Cash - I came to believe
John Phillips - Malibu People
Ronnie Lanes Slim Chance - Anymore for anymore
Guy Clark - Texas 1947
Action - Come around
Marvelettes - Beachwood 4-5789

Min kamera och datorn jag har tillgång till kommer inte överens. Nu vet ni varför det är bildsnålt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är så kul att numera kunna följa dig i din tillvaro och dina tankegångar. Förut betraktade jag alltid dig som en småhemlig typ.

Martin sa...

Det är svårt att odla sin mystiska image i den digitala tidsåldern.