måndag 12 februari 2007

It's Ingemar, it's Ingemar!

Kommer ni ihåg Bobteam Ludmilla? Satsningen som skulle leda fram till att Ludmilla hade ett guld i vinter-OS att hänga bredvid det hon vunnit i sommar-OS. Det gick ju minst sagt sådär med det hela men kanske var det lika skönt för Ludmilla som tyckte att det var väldigt obehagligt och skrämmande att åka bob. Den där satsningen tog mig hur som helst till Åre vintern 2001. Det var kallt. Det var hopplöst att ta sig fram utan skidor. Det var svindyrt att äta på restaurang. Men det var också alpin världscupavslutning och rätt vad det var när jag stod i målområdet kände jag som en magnetism till vänster om mig. Där stod Ingemar och tittade på åkarna som kämpade sig ned i backen. Vi tar det en gång till. Där stod Ingemar. Ingemar Stenmark. Jag var helt tagen.

Lite senare stod jag i pressfållan och tittade på när The Herminator eller någon annan for fram mot mål. Plötsligt hördes de upphetsade viskningarna överallt, It's Ingemar, it's Ingemar, Ingemar is here, och alla journalister glömde att kolla på vad som hände i backen. Nu gällde det att få ett ord ur den store.

På lördag tävlar Stenmark igen. För er som inte är i Åre sänds det LIVE på Eurosport. Och motståndarna heter saker som Bojan Krizaj, Andreas Wenzel, Piero Gros och Franz Klammer. Räcker det inte? Lägg till Pirmin Zurbriggen, Armin Bittner, Luc Alphand, Ole Kristian Furuseth och Bernhard Russi då. Eller några klassiska svenska namn som Stig Strand, Bengt Fjällberg, Lars Börje Eriksson, Jonas Nilsson och Johan Wallner.

Dessutom går intäkterna från Skistar Invitaional som tävlingen, som avgörs i Åre under alpina-VM, heter till Tomas Fogdös Active Life Foundation.

För alla som någon gång lämnat en lektion i ett klassrum, eller bokat om ett möte på jobbet, för att gå och se Stenmark i ett skolbibliotek eller ett fikarum bör det vara självklart att titta på Eurosport klockan 19.30 på lördag den 17 februari. Och för alla som aldrig fick uppleva känslan av att Sverige stannade när Stenmark tävlade kommer chansen nu. Jag är barnsligt peppad!



Jag hade ingen bild på Ingemars klassiska mössa så ni får Mora-Nisses istället. Den kommer att finnas till beskådande på Riksidrottsmuseet som öpnnar i vår.

Inga kommentarer: