onsdag 14 mars 2007

Moptop (skivkonsten #10)

Jag är ju så ung att jag inte minns den klassiska tiden med Hylands Hörna på TV (bara den korta comebacken på 80-talet) men jag minns att hans ABC-bok fanns i min barndom (och jag tror att det ligger ett ex i källarförrådet någonstans). Det enda jag minns av den är dock det fina färgglada omslaget och en vers.

Beatles är en sorts orkester
vars frisör har tatt semester


Anledningen till att jag minns den är förstås dels att den är ganska fyndigt rimmad och dels att Beatles så länge var så oerhört stora i min värld. Idag lyssnar jag ganska sällan på dem men häromdagen åkte de tre omslagen nedan upp på väggen och jag har spelat dem så många gånger att det räcker med att läsa låttitlarna för att höra dem spelas i huvudet. Micke på Mickes skivor listar i sin senaste postning några låtar som han anser skulle ha blivit en bra punkplatta med Beatles. Själv nöjer jag mig just nu med att kolla omslagen på väggen.

1 kommentar:

Conan sa...

Älskar den där kommentaren! Beatles bidrag till musikhistorien är ju trots allt att de var väldigt ovårdade i håret. Riktiga slashasar!