tisdag 6 mars 2007

Stenis i minnet och på nätet

Kritan undrade i en kommentar till en tidigare postning om det inte bara är lite nostalgiskt jobbigt med oldiestävlingar. Ungefär som när rockband ska hålla på och återförenas. Och så är det ju för det mesta. Men några står över det där. Jag antar att det hänger lika mycket på Stenmarks briljans som på min ålder. Jag är född lite före den första månlandningen och mitt första TV-sportminne är från ett vardagsrum i Uppsala. Det är slalom. Jag minns visserligen att det var fotbolls-VM i Tyskland 1974 men det är bara för att en på mitt dagis hade t-tröjan. Jag minns inget av turneringen och matcherna på TV. Men den där slalomtävlingen minns jag. Enda ned till den träfanerade TV-apparaten och den vita bänken den stod på.

Något senare minns jag att vi ritade slalombanor på ihoptejpade A4-papper och att vi slog med tärning för att se hur många portar åkaren kom på sin väg mot målet. En fartfylldare variant på samma papperarksbanor var med repellerande magneter och tidtagning. Jag minns ett extremt tummat exemplar av Året Runt som jag fick ta hem från farmor. Ingemar gick på lina, han cyklade enhjuling och han sprang extremt långt och fort mellan träd i skogen. Jag minns även hela alpina världscupen genomförd på labyrintspel med noggrant antecknade tider för Thöni, Gros, Hemmi, Enn, Wenzel, Popangelov, Girardelli och hur många klassiska namn till som helst (vi gjorde samma sak med Formel 1 - jag tror knappt att någon jag kände ens hade sett ett TV-spel).

Självklart minns jag också precis promenaden från klassrummet i Danmarks skola ut i korridoren, till vänster, ned en halvtrappa, in genom dörren till höger, genom en liten gång, in genom dörren till vänster och sen gällde det att vara snabbast fram till en bra plats framför TV-apparaten. Vissa är som sagt för viktiga för att det bara ska bli nostalgi. Det var ju lite problem med sändningen från Skistar Invitational där Stenmark tävlade igen men nu finns den på nätet för den som är intresserad.

Inga kommentarer: