onsdag 7 mars 2007

Soul Sisters

En kille jag känner som har det avundsvärda nöjet att ibland få köpa in till exempel 20 deckare på engelska eller 20 plattor med kvinnliga soulartister från 60- och 70-talet till sitt jobb bad om lite tips på just det senare häromdagen. Det här var vad jag kom upp med. Ni har säkert fler bra förslag.



Fontella Bass: Rescued
Linda Clifford: Shooting Her Best Shot – The Best Of
First Choice: The best of
Honey Cone: Soulful Sugar
Love Unlimited: In heat
Millie Jackson: Caught up
Margie Joseph: Makes a new impression/Phase II
Gladys Knight & the Pips: The best of
Betty Lavette: Souvenirs
Martha Reeves and the Vandellas: Dancing in the street... the greatest hits
Gloria Scott: What am I gonna do
Ann Sexton: You're gonna miss me
Nina Simone: Sugar in my Bowl
Mavis Staples: Only for the lonely
Candi Staton (Honest Jon-samlingen)
Supremes: The best of Diana Ross & the Supremes
Irma Thomas: Soul Queen of New Orleans
Betty Swann (Honest Jon-samlingen)
Betty Wright: The very best of
Marva Whitney: It's my thang

4 kommentarer:

Anonym sa...

Konsulterade en kamrat i ämnet. Här följer hans svar: "Martin behöver ingen hjälp. Jag hade nog inte valt alla av de 20 som han hade med, men det kan nog lika gärna bero på okunskap som något annat. Möjligen saknade jag Etta James, däremot saknade jag inte Aretha Franklin, jag bara noterade att hon inte var med."
Så långt min vän. Någon samling med Ann Peebles hade helt klart platsat tycker jag.

Martin sa...

En lite lustig sak är att jag i samband med att jag skickade listan la till den här meningen på slutet: "Artister som jag inte har på enkel/dubbel-cd men som kunde vara lämpliga är ju för att bara ta två exempel Ann Pebbles och Artetha Franklin."

Conan sa...

Som sagt, jag är mäkta tacksam för tipsen. Vi beställde rubbet! I love my job...

Martin sa...

Jag ska verkligen besöka ditt jobb någon dag. Kanske när pappaledigheten slår till.