onsdag 9 januari 2008

Något slags uppsamling

Uppsala i helgen som var och under måndagen. Domkyrkotornen försvann upp i dimman. Studenterna hade litteraturlistor i högsta hugg på väg in genom dörrarna till bokhandeln på Sysslomansgatan. Inuti kyrkan var det jag och busslaster med ryska turister. Digitalkamerablixtarna som ett nyårsfyrverkeri mot de gamla fönstren och taken. Bandy på Studan i söndags. Sirius gjorde 1-0 innan vi hunnit in. Sedan höll det nästan en halvlek. Innan raset kom. 1-5 till slut mot Broberg och det kliar lite av ett ohjälpligt före sist. På Sirius Loppmarknad köpte jag Slas Om vänskap funnes för en femma. Den äldre mannen i kassan konstaterade att han är död nu, Slas. Jag hade inte tänkt på det när jag tog upp boken. Jag vet inte hur många gånger jag köpt den men för en femma går det ju inte att låta bli. Ett ex glömde jag på en SweBuss Express från Karlstad en gång. Några andra har jag gett bort. Det är en väldigt bra bok.


I lördags på en bondgård där släktingar bott i generationer. Vi tittade på nya huset. Det blir fint. Åt gott, umgicks. I måndags på en pub som blivit indiskt lunchhak invid universitetshuset. Lunch med några vänner. Vi pratade barn och skola. Det finns hopp. I söndags gick vi och såg ett litet barn vi inte sett förut. Hos vänner vi träffar för sällan. Det var trevligt. Någon dag vill jag nog tillbaka. Inte nu men någon dag. En undran. Tänker göteborgarna lägga beslag på finalen i isracing också? Den brukar ju köras helgen efter bandyfinalen på Studan. Idag i Hornstull faller regnet medan vi försöker skjuta budgivningsångesten ifrån oss.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt bandyintresse är klent vilket visas av att jag måste fråga om det verkligen är bestämt att Göteborg tar bandyfinalen? Och, i så fall, hur är det möjligt???

Martin sa...

Nej det är inte klart än fast förbundet väl borde fattat beslut för länge sen. Min gissning är att de hoppas att Uppsala ska vilja pröjsa mer så de slipper flytten.