fredag 28 mars 2008

Han dödar snutar

Vet inte om ni läst Lokko i SvD idag. Och om så vet jag inte om ni noterade att He kills coppers visst finns som TV-serie nu. Den kan vara något att se fram emot om den köps in av någon svensk kanal som inte spetsar med reklam i massor. Boken är den andra i en trilogi av Jake Arnott och den är riktigt läsvärd. Jag har inte riktigt tid så jag saxar från något jag skrev på Hi-Five, när den fortfrande "bara" var en maillista, i november 2006 och jag just hade läst ut första boken i serien, The long firm, och gett mig i kast med tvåan. Jag har hittat en ny deckarfavorit. Det är mitten på 60-talet, Swinging London, gatorna i Soho, korrumperade snutar, Lorder med livslögner, mods och skinheads, stenhårda homosexuella gangsterbossar, mord, utpressning, knark, porrhandel, fängelseflykter, sex och mycket spänning. Dessutom finns det två böcker till i serien. Just nu läser jag nummer två – He kills coppers – som sträcker sig från fotbolls-VM 1966 till Thatchers tidiga regeringsår och den är precis lika bra.

Som av en händelse läser jag just nu om Sjövall & Wahlöös Polismördaren.

2 kommentarer:

Kritan sa...

Tja,

Polismördaren är väl kanske den sämsta, eller? Är det inte dags för den stora S/W-listan. Jag har min klar i huvudet sedan minst tjugo år, men vill gärna veta vad du tycker.

Martin sa...

Ja det är då definitivt inte den bästa. Politiken känns pekpinnig och intrigerna sådär. Det är dags för listan. Fast jag vill läsa om de tidiga också innan. Jag började min omläsning från mitten och varvar snart vid Terroristerna för att gå vidare till Roseanna.