måndag 24 mars 2008

Uppsala stadshotell brinner visst igen

Allt går runt. Allt kommer tillbaka. Vi var tidiga i morse. Klockan tio stod jag utanför Pet Sounds och tittade in i den stängda affären. K var irriterad trots att vi ätit frukost, lekt i parken, spanat hundar och gått långpromenad. Det var väl hörntänderna. De som är på väg ut. I skyltfönstret Fläsket Brinner, Mecki Mark Men och, håll hårt i mössan, Rävjunks fullängdare Uppsala Stadshotell Brinner.



Allt som kan återutges kommer verkligen förr eller senare verkar det som. Nu är det den musikaliskt intressantare delen av proggen, eller prog om ni hellre vill för att vara säkra på särskillnad från plakattextarna, som grävs fram igen. Den där plattan med Rävjunk var svindyr på vinyl redan för dryga 20 år sedan då Sören stod bakom disken på Skivboden i Uppsala och krängde andra begagnade plattor för 43 kronor stycket. På nätet hittar jag ett ex som såldes för 340 dollar för två år sedan och det var innan den valutan tog ett dopp. Av någon anledning kom jag just och tänka på klotter i Uppsala. Då det stod Total Rundgång sprejat på en gångtunnel och Vägra Döda Vägra Värnplikt på en husvägg i staden som var hemma. Det har inte direkt med Rävjunk att göra men kanske ändå med tiden. Rävjunk landar i mycket precis i mellanrummet mellan prog och punk. Plattan fick jag aldrig tag på men jag hittade en EP och en singel ganska billigt.



Det var länge sen jag spelade dem men nu ska jag nog slå till på cd:n. Om jag inte tar mig till Pet Sounds när det är öppet så från nätet. Hade jag fortfarande bott i Uppsala kanske det hade varit Sören som sorterat den på posten. Om han nu är kvar där. Enligt hans MySpace ska det visst bli spelningar i år. Den som ser några datum får gärna meddela mig.

Inga kommentarer: