tisdag 11 augusti 2009

Vilken bok ska jag välja?

Förvillelser är utläst. Vi rensade lite böcker i samband med rumsflytten. Mest L ska medges. Jag lyckades väl ungefär plocka bort en Homan-deckare. Jag bar till Myrorna på Hornsgatan lämnade in och skulle bara kolla snabbt. Det var ta-tre-pocket-betala-för-två. Jag kom hem med nio. 120 kronor. I väntan på att ni hjälper mig med vilken av romanerna jag ska ge mig i kast med först tänkte jag läsa några reportage ur Christer Berglunds I dödens väntrum. Och på nattduksbordet, inte nattygsbordet, tittar Ofredsår, The Damned United, Dream Boogie, Black Farce and Cue Ball Wizzards, Döda paret och deras vänner, Ondskans Väg, Borg mot McEnroe och The Corrections mot mig. Olästa eller påbörjade. Men först ert val bland dem nedan. Flest röster eller bäst motivering vinner. Martin Jönssons i förordet till I dödens väntrum lyder: Men hans journalistik är större än det mesta vi kunnat läsa i Sverige de senaste 30 åren. Har du aldrig läst honom är du bara att gratulera. Vänd blad och börja nu.
K har redan somnat så jag tror att jag kostar på mig att tappa upp ett bad först. Solen skiner för övrigt över Hornstull och vi väntar på att plommonen ska mogna. Om Sirius talar vi tyst idag.

Inga kommentarer: