söndag 4 oktober 2009

Rapid Eye Movement (Popskyltarna #25)

REM har aldrig riktigt varit mitt band men jag föll lite för dem ungefär vid tiden för Stand, har ett gäng singlar (jag gillar även Shiny Happy People fast det verkar som att man inte ska det) och har som så många andra spelat Automatic for the People ganska många sena nätter. Jag såg dem på Roskildes stora scen ett år och det var väldigt bra. Bland annat i avslutande It's the end of the world as we know it. Senaste veckan har jag spelat Leaving New York ganska många gånger i funderingarna över listan med 00-talets bästa låtar så det passade ju bra att den här skylten dök upp. När jag satte ihop en liten playlist med REM på Spotify insåg jag hur otroligt många låtar de gjort som jag aldrig hört. Om någon mer bevandrad vill sätta ihop en spellista som inte känns så självklar som min lovar jag lyssna.

4 kommentarer:

Niklas sa...

En hel spellista kan bli svårt, men låtar du bara måste lyssna på är "Country Feedback" och "Leave". Fantastiska låtar som jag lyssnar på varje gång den där tanken på R.E.M. som ett småtråkigt band smyger sig på...

Jörgen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jörgen sa...

Här är mina två, den första (enkla) är de 60 låtar som R.E.M. släppt som singel (givetvis i kronologisk ordning).
100 låtar R.E.M. Vol. 1 - The Singles http://open.spotify.com/user/jenmar98/playlist/141orJxzl1ghwadW9o84eZ

Den andra är mina 40 favoritlåtar med de som aldrig släppts som singel. Spridda skurar i kronologisk ordning men de är ett riktigt bra band.
100 låtar R.E.M. Vol. 2 - The Songs http://open.spotify.com/user/jenmar98/playlist/7zCC7hRwsXcSON32dG8cv8

Martin sa...

Tack för tips! Blir spisning på jobbet i morgon.