tisdag 3 november 2009

Tisdag förmiddag i Hornstull

Jag har sovit sämre. Jag har sovit bättre. Ett par timmar på soffan i K:s rum. Ett par på yttersta kanten i min säng. Nu dricker jag te ur Billy Bragg-muggen, läser Nils Claessons Blåbärsmaskinen, och lyssnar på Aimee Mann. The Forgotten Arm. Jag har inte glömt mannen från igår. Hans kängor stack fram ur hörnet invid hissen när jag kom tillbaka hem efter att ha lämnat K på förskolan. Jag köpte Situation Stockholm på eftermiddagen. Det sitter lappar uppe om information om nytt låssystem i huset. Ytterportar och källare. Det känns bra, det känns jobbigt, det känns dubbelt. Var ska de bo när vi i miljonprogramshusen som blivit miljonlägenhetshusen stänger portarna? Han var inte där i morse. Antingen hade väl någon kört ut honom eller så tog han sig aldrig in eller så hade han förhoppningsvis en bättre plats på annat håll. Löven blir fler på marken och färre på träden. Det är kallare att stå i lekparken. Särskilt när det skymmer och blåser.

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Bakom Tunabergsskolans gympasal, alldeles nära Klaras dagis, står ett tält uppställt sedan veckor. Jag har inte sett någon människa där, men det ser så kallt och ensamt ut. Klara säger att de har pratat om tältet på dagis. Jag skulle gärna ha velat höra hur de pratade med barnen om det.

Martin sa...

Ja det skulle vara spännande att vara med på.