måndag 9 november 2009

Uppsamlingsheat XXI

Vi pratar inte mer om SAIK-IKS

Vi ska snart inte prata mer om de irriterande faktafelen i 1001 album du måste höra innan du dör heller. Men först. Nog skulle det väl till exempel in ett "young" före Scotland i "The sound of Scotland" i texten om Orange Juice på sid 495? Så att Motown-passningen så att säga går hem. Om hälften av låtarna på Style Councils debut Café Bleu (tack för att den var med!) är instrumentaler så är det väl inte merparten? Och om skivan heter Café Blue så är väl inte Blue Café titellåt? Bara några ytterligare exempel jag direkt fastnade på och som störde läsningen. Det finns fler, många fler, störningsmoment och jag hoppas att de anställer en kunnig korrläsare inför eventuella återutgåvor.

Läs Emma om det där stora lilla ögonblicket.

Nya The Wild Swans-singeln är både bra (man får mp3:or så fort man beställt vinylen) och på väg med posten men det är den förra jag spelar just nu.

Lånade Hello Saferides More modern short stories, Bruce Springsteens Magic och Johann Sebastian Bachs Adventskantaten på biblioteket. Bra alla tre. Dessutom Helen Falconers Primrose Hill och The Complete Stories of Truman Capote.

Hos SJFG i fredags lånade jag en samling med The Monochrome Set, Chaps, som jag letat efter. En som samlar samtliga tidiga singlar oavsett skivbolag. Nu kan jag äntligen enkelt få in Ten dont's for honeymooners och Wallflower i den bärbara. Väldigt trevligt hade vi också. Sådär som man har när en fika efter tidig förskolehämtning går över i hämtmat och slutar med att K får köras hem i P:s vagn medan P bärs.



K och V var på bio för första gången i sina liv igår. De gillade filmen men deras pappor var inte helt nöjda med att det visades trailers för filmer som riktar sig till mycket äldre barn inför Lilla Spöket Laban - Bullar och Bång. Det var nära att vi fick lämna i förtid när det blev alldeles för läskigt. SF kan dessutom gärna skruva ned volymen ett snäpp eller två om de vill slippa framstå som kompletta idioter.



Svart och skitigt med Lolita Pop måste vara en stark kandidat till bästa svenska Pretenders-popen någonsin. Det är bara munspelet som saknas.

P, lilla P. Igår sov hon en dryg timme på min vänstra arm medan jag omväxlande läste Huset vid Flon och vilade ögonen.

Bajen-Sirius på Zinken på fredag!

Utvecklingssamtal på jobbet på onsdag. Känns overkligt så här mitt i föräldraledigheten. Men det lär kännas ännu overkligare att gå tillbaka till fulltidsvardag på måndag om två veckor.

Hamnade oväntat på bröllopsfest (det var annonserat som inflyttningsfest) i lördags. Fin lägenhet var det och extra stor anledning att dricka ett glas bubbel.

20 år sedan Berlinmurens fall och det är klart att vi ska titta i backspegeln och fira men fundera lite på vad Europa egentligen har lärt sig om öppenhet också.

Inga kommentarer: